תוך כדי שאני עושה תואר בעבודה סוציאלית, אתה עלול להיתקל בילדים הזקוקים לסיוע בבניית אמון וכישורים של עבודת צוות. לפניכם שמונה משחקי שיתוף פעולה שמאתגרים ומשעשעים ילדים כדי ללמד אותם כישורים חברתיים חיוניים וכיצד ליצור אינטראקציה עם בני גילם.
הילדים של היום מתמודדים עם אתגרים חדשים ושונים מאלו שקדמו להם. הטכנולוגיה עלולה להוות גורם מכריע על חייהם, ועם לחץ רב יותר על ההורים עקב חובות כלכלים וחברתיים, ילדים מפספסים לעתים קרובות הזדמנויות חיוניות ללמוד מיומנויות חברתיות.
עובדים סוציאליים עשויים לקיים אינטראקציה עם ילדים מופנמים יותר מבני גילם בכל הנוגע לאינטראקציה חברתית ואמון חברתי.
פעילות גיבוש הם דרך מצוינת לעזור לילדים ללמוד מיומנויות חיוניות לבניית צוות. תיארנו שמונה משחקים נהדרים לילדים שעוזרים לבנות חשיבה ביקורתית, עבודת צוות ומיומנויות תקשורת.
לאחר כל משחק, בקש מהילדים לדון כיצד הם יישמו עבודת צוות על המשימה שעל הפרק, מדוע עבודת צוות עזרה להם להשלים את המשימות והטקטיקות שבהן השתמשו שעבדו או לא עבדו. היו בטוחים שהרעיונות מגיעים מהילדים עצמם. ונסו להתנגד לדחף לתת לשיחה להפוך להרצאה.
8 פעילות גיבוש לילדים שאתם חייבים להכיר
חישוק בקצות אצבעות
משחקי גיבוש בכיתה עם הילדים כאשר הם עומדים במעגל ומרימים את זרועותיהם, ואז מושיטים את האצבעות המורה. מפקח הקבוצה מניח חישוק כך שהוא מונח על קצות האצבעות של הילדים. אומרים לילדים שהם חייבים לשמור על קצה האצבע על החישוק כל הזמן, אך אסור להם לחבר את האצבע סביבו או להחזיק את החישוק בדרך אחרת; החישוק חייב פשוט לנוח על קצות האצבעות שלהם. האתגר הוא שהילדים יורידו את החישוק לקרקע מבלי להפילו. כדי להפוך את זה למאתגר יותר, אתה יכול להציב מגבלות תקשורת על הילדים – אסור לדבר או דיבור מוגבל, למשל.
אל תעיר את הדרקון
במשחק הזה יש אלמנט מהנה של העמדת פנים. הנחת היסוד היא שהילדים הם כפריים בעיירה תחת מצור על ידי דרקון נושף אש. הדרך היחידה להציל את הכפר שלהם היא לעמוד בתור לפי סדר הגובה. אבל, הם לא יכולים לדבר אחד עם השני, אחרת הם יעירו את הדרקון! ברגע שהילדים מרגישים שהם התייצבו נכון, עליהם לומר בו זמנית "בו!" ולהפחיד את הדרקון.
חבל קפיצה קבוצתי
המשחק הפשוט הזה מעודד עבודת צוות תוך שילוב תנועה וקואורדינציה בריאה. שני מבוגרים מחזיקים בקצוות של חבל קפיצה גדול ומניפים אותו, כשהילדים עומדים באמצע. כל הילדים חייבים לקפוץ יחד בו זמנית אחרת זה לא יעבוד. אפשר לחלק את הילדים לקבוצות כדי להתחרות ולראות איזו קבוצה יכולה לבצע את הקפיצות המוצלחות ביותר ברציפות.
שדה מוקשים
במשחק זה, ילדים לומדים שיתוף פעולה. זה גם משתלב יפה בדיון על גיוון. כדי לשחק, תחילה הגדר מסלול מכשולים. ילדים משחקים את המשחק בזוגות. ילד אחד מכוסה בעיניים והילד השני מנסה לנווט מילולית את בן זוגו דרך המכשולים. הקפד להגדיר מחדש את המסלול בין כל צוות; כך הילדים שצופים בבני גילם משחקים, לא יידעו למה לצפות כשיגיע תורם להיות במסלול.
קשר אנושי
קשר אנושי הוא משחק פשוט שניתן לשחק ללא אביזרים בפנים ובחוץ. משחק זה מלמד גם פתרון בעיות וגם מיומנויות עבודת צוות והיא גם פעילות גיבוש לילדים שכדאי לנסות. ילדים עומדים במעגל סגור, מסתובבים פנימה עם הפנים, ומניחים את ידיהם וזרועותיהם במרכז המעגל. באופן אקראי, ילדים נאחזים ביד או בפרק כף היד של בני גילם. האתגר הוא כעת עבור הילדים להתנתק. המשחק הזה עובד הכי טוב עם קבוצות קטנות עד בינוניות. כדי להפוך את המשימה למאתגרת יותר, נסו שהילדים ישלימו את הפעילות בלי לדבר.
לחצות את הנהר
במשחק זה, ילדים חייבים לעבוד בשיתוף פעולה לחצות "נהר". אתה יכול ליצור נהר על ידי יצירת שני קווים מקבילים על הקרקע. נסה להשתמש בגיר על המדרכה אם אתה בחוץ או במסקינטייפ אם אתה בפנים. כל צוות ילדים מקבל שש "רפסודות" מקרטון מרובעות לשימוש בחציית הנהר. להטיל כללים על הרפסודות כדי לעודד את הצוותים ליישם כישורי חשיבה ביקורתית. לדוגמה, אם רפסודה נשארת ללא השגחה, היא תרחף משם; או אם לרפסודה יש יותר משני רגלים ויד אחת עליה, היא תשקע. נדרש מוניטור כדי להסיר את הרפסודות שיצאו ממשחק. חלקו את הילדים לקבוצות קטנות יותר ובקשו מהם להתחרות כדי לראות מי יכול לחצות את הנהר מהר מספיק בשביל אתגר נוסף.
לנָטוּשׁ!
המשחק הזה דורש מהילדים להיות בעלי תושייה ולעבוד יחד כדי להציל את בני גילם ה"תקועים". כמו ב-Cross the River, תצטרך לסגור אזור מים. הגדר שני ילדים או יותר לשחק את התפקיד של תושבי האי התקועים. הילדים על החוף הראשי חייבים להשתמש במה שהם יכולים למצוא כדי ליצור קו חיים כדי למשוך את חבריהם התקועים למקום מבטחים. הם עשויים להשתמש בשרוכים, בבגדים או בפריטים אחרים שהם יכולים למצוא בכיתה.
לשבת במעגל
פעילות פשוטה אך יעילה זו מהנה לילדים ולמבוגרים. זה מלמד עבודת צוות וגם קצת פיזיקה. ראשית, שכולם יעמדו במעגל עם הפנים פנימה. לאחר מכן, כל אדם מסתובב רבע סיבוב לאותו כיוון. אם כולם עומדים מספיק קרוב זה לזה, הם יכולים לשבת על הברכיים של האדם שמאחוריהם, הכל בו זמנית, ולהישאר נתמכים ע״י חבריהם.