תכנות נוירו לשוני (NLP) הוא תחום מרתק החוקר את הקשר המורכב בין המוח, השפה וההתנהגות האנושית. בעוד טכניקות NLP נמצאות בשימוש נפוץ בטיפול, אימון וסביבה עסקית, NLP לילדים זוכה להכרה כאמצעי יעיל לתמוך בצמיחתם ובהתפתחותם.
על ידי הבנה וניצול כוחו של NLP, הורים ומחנכים יכולים לצייד את הילדים בכלים חשובים לנווט באתגרים, לשפר את כישורי התקשורת שלהם ולטפח תחושת עצמי חזקה. קרא את הבלוג הזה כדי ללמוד על השימושים של NLP לילדים. שימוש בטכניקות NLP לילדים יכול לעזור לילדים לפתח מיומנויות תקשורת מצוינות בכך ללמד אותם כיצד לבנות ביטחון עצמי, התפתחות אישית ועוד רבים.
תוכן העניינים
- מהו תכנות נוירו לשוני?
- טכניקות NLP לילדים
- מדוע NLP עובד כל כך טוב עבור ילדים
- יישום NLP לילדים
- מסקנה
מהו תכנות נוירו לשוני (NLP)?
תכנות נוירו לשוני או NLP היא גישה בפסיכולוגיה המשמשת לשיפור התפתחות אישית ומיומנויות תקשורת אצל אנשים. הוא בוחן את הקשר בין שפה, דפוסי התנהגות ותהליכים נוירולוגיים.
NLP הוא מכריע בהבנת הגורמים השונים המובילים למעשיו של הפרט, ועוזר לו לפתח את עצמו בטווח הארוך. ההתפתחות האישית שלהם מושגת באמצעות הבנה מקיפה של האופן שבו מוחו של אדם מייצר מפה פנימית כדי לסנן את המידע הנתפס.
יתרה מכך, הטכניקות השונות ב-NLP מתמקדות במידה רבה באופני התפיסה של ראייה, שמיעה ומגע. ניתן לשנות אופנים אלה כדי לחולל שינויים משמעותיים באופן שבו אנשים תופסים כל דבר בחייהם. השינויים מקיפים במיוחד איכויות אודיו, ויזואליות וקינאסתטיות שחווים הפרטים הפנימיים.
שפר את ההבנה שלך בתכנות נוירו לשוני (NLP) עם קורס NLP עכשיו!
טכניקות NLP לילדים
ניתן ליישם טכניקות NLP על ילדים בקבוצות גיל שונות. חשוב כיצד מיושמת טכניקת ה-NLP עבור ילדים, והיא צריכה להיות גם מתאימה לגיל. יש לבחור דגם מתאים, על ידי הילדים או על ידי מאמן ה-NLP. מודל כזה יכול להיות ממגוון אפשרויות, כגון:
א) גיבור על מכל אנימציה, חוברת קומיקס, סדרה מצוירת או סרט
ב) פרט שהילד מסתכל עליו, כמו כוכב ספורט
ג) בן משפחתם או חבר שהם מעריצים שמפגין התנהגות מודל
ד) מורה בבית ספר שהם מעריצים
ה) אח, בדרך כלל מבוגר יותר, אותו הם מעריצים בהקשר מסוים
ו) הגרסה האידיאלית של הילד, שבה מדגימה התנהגות מודל שבה הם מרגישים גאים. זה יכול להיות מרגע מסוים או מהקשר מסוים בחייהם.
כעת, לאחר שהבנתם את הדוגמאות למודלים שיכולים לשמש עבור הילדים ב-NLP, הנה טכניקות ה-NLP השונות שניתן ליישם עבור ילדים המוזכרות להלן:
זיהוי התנהגות בעייתית
טכניקה זו כרוכה בכך שניתן לילד את המרחב לחוות רגע בו הוא מפגין התנהגות שאינה נוחה לו. התנהגות זו עלולה להיות גם לא מוצאת חן בעיני הוריהם. זה הכרחי שהילד יחווה את הרגע שלו או באמצעות הדמיה או על ידי דיבור עליו.
טכניקה זו מאפשרת להם לתפוס את הרגע באמצעות הראייה, השמיעה והמגע שלהם, כאילו הרגע קורה שוב. יש מונח ב-NLP המכונה 'עמדה תפיסתית ראשונה', הנקרא גם אסוציאציה. זה מתייחס לגרסה הנוכחית של הילד, שבה ניתן ליידע אותו כיצד התנהגויות מסוימות אינן מקובלות.
פן חשוב בזיהוי התנהגות בעייתית אצל ילדים הוא לשמור על עקביות, להימנע מתגובות יתר ולהציע תגמולים. חשוב לא פחות להיות חיובי ולשים לב לדברים הטובים שהילד עשה. זה יכול להיות מועבר דרך תשומת הלב שלך, חיוך או חיבוק.
ניתוק הרגש מההתנהגות הבעייתית
הטכניקה הבאה כוללת עידוד הילד לצאת מהבועה הנוכחית שלו ולהיכנס לבועה חדשה. זה המקום שבו ניתן להם את המרחב לדמיין שהם יכולים להסתכל על עצמם, עם תפיסה ללא הרגש. פרספקטיבה זו תהיה דומה לצורת החשיבה של פרופסור או מדען שמשאיר את רגשותיהם מאחור בזמן שהוא עוסק בעבודתם. הילד יכול להשאיר באופן דומה את רגשותיו בבועה הקודמת.
אתה יכול לתת לילד לדמיין או לראות ישירות סרט שלו בתרחיש זה, בהקשר דומה. כדאי מאוד לשאול שאלות המתאימות לגיל כדי לעודד את הילד לאתר את האירועים שהתרחשו. לדוגמה, אתה יכול לשאול אותם כיצד ההתנהגות שלהם באה לידי ביטוי, אולי באמצעות המילים או הגוף שלהם.
אתה יכול עוד לשאול אותם על התגובות של ילדים או מבוגרים אחרים, ומה הם הבינו כתוצאה מההתנהגות שלהם. חשוב מכך, ניתן היה לשאול את הילד מה הוא באמת רוצה. זה ידוע בתור 'התוצאה' בגישת ה-NLP. בנוסף, העמדה ידועה בשם 'העמדה התפיסתית השלישית', או הצופה.
לימוד אפשרויות חדשות ממודל
טכניקה זו ב-NLP כוללת שהילד מתבקש לבחור את הדגם המועדף עליו, או לספק לו דגם אם אין באפשרותו לבחור אחד. הילד, בתרחיש זה, מוחלף כעת בדגם הנבחר בסרט שבו הם צופים. כעת הם יעודדו לדמיין את אותו סרט, אבל הפעם עם הדגם שבחרו.
לאחר מכן תוכל להמשיך עם אותה שורה של שאלות, הנוגעת להתנהגותם באמצעות מילים או מחוות פיזיות, תגובות מילדים או מבוגרים אחרים, תוצאות התנהגותם וכו'. חשוב מכך, ניתן לשאול אותם אם וכיצד התוצאה הייתה שונה בתרחיש זה.
למידה ואימוץ התנהגות מודל חדשה
זה יעזור לילד אם תינתן לו ההזדמנות לצפות באותו סרט שוב ושוב, מבלי לעזוב את הבועה שלו. הבחנה חדשה בתרחיש זה היא שהם מיישמים כעת גם את התנהגות המודל במציאות. התבונן ושאל אותם אם ההתנהגות היא מה שהם באמת רוצים לעשות.
תרגול ההתנהגות החדשה וחיבור לעצמי החדש
טכניקה זו כרוכה בהדרכת הילד לחזור לבועה הראשונה שבה החל תהליך ה-NLP או הדפוס הראשון שלו. בשלב זה, אתה יכול לתאר להם שלבועה הזו יש איכות מאוד ברורה עכשיו, כלומר שיש לה עכשיו צבעים שונים, או צורה כלשהי של כוח שהפך אותה בצורה מסוימת.
אתה יכול להמשיך ולתרגל איתם את ההתנהגות החדשה של הילד תוך שמירה על קשר עין במיוחד לחיזוק חיובי ולטיפוח אמון הדדי. אתה יכול שוב לחקור את התוצאות החדשות בתרחיש זה.
קצב עתידי
בשלב זה, ניתן לתת לילד את המרחב לדמיין את עתידו שבו הוא רוצה להפגין שוב את התנהגותו החדשה. תרחיש זה יעזור להם לדמיין שימוש במכונת זמן כדי ללכת לעתיד.
טכניקה זו ב-NLP נקראת 'קצב עתידי'. קצב עתידי מקל על שיטות הדמיה אצל ילדים, שם הם יכולים לתרגל את ההתנהגויות החדשות שלהם באמצעות מודלים מרובים. הם יכלו גם להתאמן בהפעלת התנהגויותיהם במקום רק לדמיין זאת שוב ושוב.
חשוב מכך, מאמן ה-NLP או המתרגל עשוי לרצות להשתמש במושג 'עיגון', שבו הם מגדירים דפוס תגובה לגירוי כדי לעזור לילדים להרגיש כפי שהם רוצים. עיגון הוא בעצם התהליך שבו תגובה פנימית משויכת לטריגר כך שניתן להפעיל מחדש את התגובה באופן מיידי.
מדוע NLP עובד טוב עבור ילדים
הגישה של NLP בפסיכותרפיה עובדת עם אנשים במגוון רמות כמו אמונותיהם, מטרתם, התנהגותם, הסביבה והזהות שלהם, אם למנות כמה. NLP בעצם מקיף את הגורמים הרבים התורמים לאופן שבו אנשים מרגישים או תופסים דברים.
היכולת שלהם פועלת כזרז עבור מתרגלי NLP כדי לעזור להם לפתח מסלולים עצביים חדשים, יחד עם תשומת לב וטיפול מירביים. כעת, למרות שזו יכולת ראויה לשבח לתפוס מידע חדש ולשמור אותו לעתיד, אותה יכולת גם סופגת חוויות לא נעימות מהר יותר. קשרים עצביים חדשים שנוצרו לחוויות שליליות עלולים לגרום יותר נזק מתועלת אם נשארים ללא השגחה לאורך זמן.
יתר על כן, גישת NLP היא ישירה מאוד ביישום שלה על ידי התמקדות רק בתוצאה הרצויה, מעודדת ילדים להשתתף להשגת המטרה הסופית. ילדים לא צריכים להידחף יותר מדי או לנדנד לחלק הניתוח של התהליך. ייתכן שיש להם גם לקויות למידה כמו אוטיזם או הפרעות קשב וריכוז, בעיות טמפרמנט או חרדה כללית, וגישת ה-NLP אידיאלית לטיפול בכולם.
יישום NLP לילדים
כל ילד הוא ייחודי ויש לו סט של צרכים, העדפות וסגנונות למידה. כשאתה מתעמק בעולם ה-NLP לילדים, חיוני לזכור להתאים ולהתאים כמה טכניקות כך שיתאימו למאפיינים האישיים של הילד. להלן כמה מהיישומים של NLP for Kids:
א) בניית קרבה וביסוס אמון: בניית קרבה חיונית לתקשורת וחיבור יעילים עם ילדים. טכניקות NLP כגון התאמה ושיקוף יכולות לבסס תחושת איחוד על ידי חיקוי עדין של שפת הגוף, טון הדיבור וקצב הדיבור של הילד. פעולה זו מאפשרת יצירת יחסי אמון, והילד מרגיש יותר בנוח לבטא את עצמו ולעסוק בתקשורת פתוחה.
ב) עיגון רגשות חיוביים: עיגון כרוך בשיוך רמז פיזי או נפשי ספציפי למצב רגשי רצוי. עבור ילדים, טכניקה זו יכולה לשמש כדי לעזור להם לגשת לרגשות חיוביים במצבים מאתגרים.
על ידי שילוב של מחווה פיזית או מילה ספציפית עם חוויה חיובית, כגון תחושת הישג, שמחה או ביטחון עצמי, ילדים יכולים להשתמש בעוגן כדי לעורר את הרגשות הללו בכל עת שצריך. טכניקה זו מעצימה את הילדים לנהל את רגשותיהם ולגשת למשימות בצורה חיובית.
ג) הדמיות ודמיון מודרך: הדמיות וטכניקות של דמיון מודרך הם כלים רבי עוצמה לילדים ליצור תמונות נפשיות חיות של תוצאות רצויות. על ידי הדרכת ילדים דרך תרחישים דמיוניים הכוללים הצלחה, ביטחון עצמי או התגברות על אתגרים, הם יכולים לחזק את אמונתם ביכולותיהם. הדמיות יכולות לעזור לילדים לשפר ביצועים בתחומים שונים, כגון הישגים אקדמיים, ספורט או עיסוקים יצירתיים.
ד) עבודה עם תת-אופנות: בהקשר של NLP, תת-אופציות מתייחסות לאיכויות החושיות של החוויות שלנו, כגון בהירות, גודל ומיקום. ב-NLP, עבודה עם תת-אופנים כרוכה בשינוי האופן שבו ילדים תופסים ומעבדים את החוויות שלהם.
אם לילד יש קשר שלילי לסיטואציה מסוימת, כמו דיבור בפני קהל, טכניקות NLP יכולות לעזור לו לנסח מחדש את תת-האופציות הקשורות לחוויה זו. על ידי שינוי הייצוג הפנימי של המצב, ילדים יכולים לשנות את התגובות הרגשיות שלהם ולפתח השקפה חיובית יותר.
לדוגמה, בואו ניקח בחשבון ילד שפוחד מכלבים. תת-האופציות הקשורות לפחד זה עשויות לכלול תמונה חיה של כלב גדול ונחרם, מלווה בחרדה בבור הבטן וקול פנימי האומר, "כלבים הם מסוכנים". תת-אופציות אלו תורמות לעוצמה הכללית ולהשפעה הרגשית של הפחד.
ה) עיצוב מחדש של אמונות ודפוסים שליליים: אמונות ודפוסי חשיבה שליליים יכולים להגביל את הפוטנציאל של הילד ולעכב את גדילתו. טכניקות NLP מציעות שיטות לעיצוב מחדש של אמונות ודפוסים שליליים לכדי מעצימים יותר.
ילדים יכולים לפתח דימוי עצמי חיובי יותר ולאמץ חשיבה צמיחה על ידי אתגר והחלפת דיבור עצמי שלילי בהצהרות חיוביות. מסגור מחדש ב-NLP מאפשר לילדים לראות בכשלים הזדמנויות ללמידה וצמיחה, טיפוח חוסן וביטחון עצמי.
ו) טכניקות תשאול אפקטיביות: שאילת שאלות אפקטיביות יכולה לעורר את החשיבה של הילדים ולעודד הרהור עצמי. טכניקות NLP מדגישות שימוש בשאלות פתוחות המקדמות חשיבה ביקורתית ומרחיבות את נקודות המבט של הילדים. על ידי שאילת שאלות כמו "אילו עוד אפשרויות קיימות?" או "איך נוכל לפתור את הבעיה הזו ביחד?", מעודדים ילדים לחקור נקודות מבט שונות, לשקול חלופות ולפתח מיומנויות לפתרון בעיות.
סיכום
התובנות שהושגו משימוש ב-NLP לילדים עוזרות לשפר את הגדילה של הילד. אנו מקווים שלמדת על NLP for Kids מהבלוג הזה, היתרונות שלו לילדים וכיצד ניתן ליישם אותו ביעילות.